För snart ett år sedan började Skistar Vacation Club och Sweet att jobba tillsammans med målet att effektivisera affärsprocesserna. De nya arbetssätten och verktygen implementerades snabbt i organisationen och man ser redan positiva effekter i form av effektivitet och försäljning.

Skistars utmaning var att få en bra överblick över affärer, lägenheter och ägare

Skistar Vacation Clubs stora utmaning har länge varit att få en bra överblick över sin försäljning samt att hålla koll på sina affärer och avtal. Säljavdelningen har tidigare växlat mellan olika system och excelfiler för att kunna få en översikt och följa upp sin verksamhet. Detta arbetssätt medförde både en stor risk då viktig information kunde försvinna samt att uppföljningen var tidsödande.

Rapportsystemet som de tidigare använt beskriver de själva som inrutat och stelt. Den känslan ville vi på Sweet självklart ändra på eftersom vi tycker att det ska vara roligt och lätt att jobba med ett verktyg.

I projektet har vi därför fokuserat på att ge verksamheten lätthanterliga verktyg som strukturerar hanteringen av affärer och som underlättar administrationen av avtal och ägare. Detta arbete kommer att löpa under en tid framöver och successivt kommer gamla arbetssätt och system att fasas ut. Målet är att Skistar Vacation Club ska jobba i ett gemensamt system och driva samtliga affärsprocesser och ägarfrågor i Sweet.

”Våra önskningar blir verklighet”

Säljarna har jobbat i Sweet i snart 8 månader och de kom snabbt in i det nya arbetssättet. Hafez Tadayon, Affärsområdeschef på Skistar Vacation Club, ser redan att säljarna är mer effektiva än tidigare samt att försäljningen har ökat både på ny och befintlig kund. Den största förändringen som skett är att alltfler kunder går från att hyra en stuga till att bli ägare.

Parallellt med att säljavdelningen fått nya verktyg har även administrationssidan fått det, vilket gör det är lättare för dem att hantera alla nya ägare. Teamet går från att jobba i sex excelfiler till att flytta administrationen till Sweet.

På frågan om vad de tycker om samarbetet med Sweet svarade Hafez Tadayon så här:

 

Det som känns bra med Sweet är att vi kan vara med och styra upp verktyget – våra önskningar blir verklighet. Så har det inte varit med tidigare system.

Hafez Tadayon

Affärsområdeschef på Skistar Vacation Club

Vi ser fram emot att även uppfylla Skistars framtida önskningar och tycker att det är otroligt roligt att man redan kan se resultat från det nya arbetssättet. Näst på to do-listan är att reducera antalet system, ta bort de återstående excelfilerna och bara använda Sweet. Efter det kommer de att börja automatisera delar av sina processer med Sweet Automation. Tillsammans har vi många spännande utmaningar framför oss.

Skistar Vacation CLub

Läs fler blogginlägg

Gör det enklare att bli kund genom att automatisera

Gör det enklare att bli kund genom att automatisera

Manuella processer, kontroll av data och en låg grad av digitalisering är exempel på utmaningar hos många företag. Genom att automatisera gör man det inte bara enklare att bli kund, utan sänker dessutom ofta sina administrativa kostnader.

läs mer
Lärdomar från vårt webinar med Nordnet

Lärdomar från vårt webinar med Nordnet

  Nyligen hade vi ett välbesökt webinar med rubriken: Så har Nordnet gjort digitalisering till en del av sitt DNA. Vi gästades av Carl Lönndahl, Head of Change & System Management på Nordnet som berättade om hur de jobbar med automatisering och hur det hjälpt...

läs mer