Idag har vår VD Bodil Ekström Hilberth medverkat i en expertpanel hos SEB Klubben. Hon deltog som digital expert och gav råd till entreprenörer som står inför diverse digitala utmaningar.

Här är ett axplock av Bodils digitala råd till åhörarna:

Jag vill digitalisera mina försäljningsprocesser, hur ska jag tänka?

Det första du bör göra är att fundera över hur du säljer din produkt eller tjänst samt hur standardiserad försäljningsprocessen är. Beakta säljcykelns längd, antal personer som är involverade i försäljningen osv.

Om försäljningen har ett högt förväntat värde och hög upplevd risk för kunden har du en komplex försäljning med många kundinteraktioner. Detta betyder oftast att det är svårt att digitalisera produkten eller tjänsten i ett första steg. Som ett extremt exempel säljer man inte ett kärnkraftverk via e-handel…

Har du en mer standardiserad försäljningsprocess med låg risk för kunden är det idag en självklarhet att digitalisera. Exempel på standardiserade försäljningsprocesser är försäljning av konsumentprodukter, så som kläder eller kosmetika. Här handlar det istället om att samla data för att lära sig om kunderna och proaktivt börja automatisera erbjudanden, råd etc.

Digitalisera försäljningsprocessen

Även om själva försäljningen är komplex kan delar av processen vara mer standardiserad, så som service eller eftermarknad. Försäljning av ett logistiksystem är ett exempel på komplex försäljning, där automatisering av supporten kan vara ett bra första steg. Ett annat exempel är försäljning av managementuppdrag inom vårdsektorn. Här kan man med fördel utforma en digital automatiseringsprocess för merförsäljningen av kompetens eller uppföljningen av kvalitet.

 

Hur går jag tillväga för att vidareutveckla min digitalisering?

Vidareutveckla dina digitala processer genom att kartlägga kundresan. För bästa möjliga output bör du involvera kunderna i projektet. Första steget i processen är att designa en prototyp eller en modell med fasta interaktionspunkter. När du gjort det ska du testa modellen i praktiken och utvärdera den. Vidare väljer du ut en eller två interaktioner som skapar mest värde både för verksamheten och kunden.

I en digitaliseringsprocess är det viktigt att tänka både effektivisering OCH proaktivitet.

Läs fler blogginlägg

Gör det enklare att bli kund genom att automatisera

Gör det enklare att bli kund genom att automatisera

Manuella processer, kontroll av data och en låg grad av digitalisering är exempel på utmaningar hos många företag. Genom att automatisera gör man det inte bara enklare att bli kund, utan sänker dessutom ofta sina administrativa kostnader.

läs mer
Lärdomar från vårt webinar med Nordnet

Lärdomar från vårt webinar med Nordnet

  Nyligen hade vi ett välbesökt webinar med rubriken: Så har Nordnet gjort digitalisering till en del av sitt DNA. Vi gästades av Carl Lönndahl, Head of Change & System Management på Nordnet som berättade om hur de jobbar med automatisering och hur det hjälpt...

läs mer