Click here for English version

Är ni i behov av att införskaffa ett CRM-system med fokus på säljprocessen eller har ni kanske ett befintligt som inte riktigt uppfyller era förväntningar? En av förutsättningarna för att lyckas med en mer effektiv försäljning är att ni har koll på era prospekts och kunder samt aktiviteter och affärsmöjligheter kopplat till dessa. Genom att använda ett säljstöd som passar just er verksamhet finns alla möjligheter för just detta. Det finns dock en uppsjö av olika säljstöd att välja på och det är därför inte alltid lätt att veta vilket som passar bäst.

Beroende på vilken bransch ni verkar i, hur många anställda ni har och hur mycket kunskap som finns bland användarna så finns det olika krav ni bör ställa på ett CRM-system. I denna guide som kommer ut i tre avsnitt, går vi igenom vad som är viktigt att tänka på när ni ska välja CRM för säljstöd, ärendehantering och marknad. Först ut: 6 frågor ni bör ställa när ni väljer säljstöd.

 

CRM : Säljstöd - behöver du mer än funktioner?

1. Behöver du mer än bara säljstöd?

Innan ni väljer CRM-system bör ni fundera över vilka andra delar av organisationen som kan komma att behöva något processtöd och dela information med säljarna. Vill ni kunna koppla supportärenden till kunderna? Vill ni kunna koppla kontakter till olika marknadsaktiviteter och event? Vill ni kunna dra ut statistik och rapporter? Börja med att lista de gemensamma processtöd ni efterfrågar från CRM-systemet innan ni testar. Detta är framförallt viktigt om ni funderar på att testa en gratis plattform, då de ofta har en del begränsningar i funktionalitet vilket kan vara otillräckligt den dagen ni vill uppgradera.

CRM : Säljstöd - användarvänlighet

2. Är säljstödet användarvänligt?

Användarvänligheten är A & O när du väljer säljstöd. Konsekvenserna av ett för avancerat system eller tvärtom – ett bristfälligt system kan exempelvis bli att säljarna inte rapporterar sina aktiviteter, kontakter och affärsmöjligheter. Detta i sin tur kan innebära ofullständig information i systemet och då går syftet med hela implementationen förlorat – dvs att dela information, bygga kundkapitalet och kunna förutse samt styra var ni ska lägga säljinsatserna. Prata med era säljare och utgå ifrån deras behov, det är ju trots allt de som ska arbeta i systemet och det är därför viktigt att de upplever säljstödet som användarvänligt.

CRM : Säljstöd - offlinestöd

3. Är säljstödet mobilt och finns det möjlighet till offlineläge?

En säljare sitter sällan vid datorn idag utan är ute på språng och använder mobilen som främsta verktyg. Plötsligt ringer kunden och säljaren behöver kunna lägga in informationen från samtalet eller kanske snabbt kolla upp vad de pratat om senast. Den kanske viktigaste punkten av alla är att välja ett säljstöd som är mobilt så att säljaren kan använda det på språng. Ingen uppkoppling på tågresan? Inga problem om systemet går att använda i offlineläge och synkas automatiskt när säljaren får anslutning igen.

CRM : Säljstöd - när företaget växer

4. Hänger säljstödet med om företaget växer?

Hur många är ni på företaget idag och vad händer med säljstödet den dag ni plötsligt vuxit till det dubbla? Se till att säljstödet går att utöka och bygga på med fler funktioner och kan rollbaseras, dvs hantera olika användare och gruppers behov. Förväntas ni utöka verksamheten inom den närmsta tiden så ta reda på om detta är möjligt och hur. Undersök också vad utökningen skulle kosta och hur den processen ser ut.

CRM : Säljstöd - automatisering

5. Hur stor del av säljstödet kan automatiseras baserat på era affärsregler?

Säljarbetet tar tid och ett säljstöd är tänkt att finnas till för att underlätta för säljaren. Att rapportera i systemet är det dock oftast få säljare som hurrar för. Just därför är dagens säljstöd designade för att förenkla och automatisera hanteringen i så stor utsträckning som möjligt. På vilket sätt kan säljstödet automatiseras för att underlätta för er? Skickas notiser/mail vid påminnelser och händelser? Sker automatisk prioritering av säljarens viktigaste affärshändelser? Kan du se vilka kunder det är dags att kontakta? Tid är pengar, så undersök vilka möjligheter som finns till automatisering. Du vill inte att systemet ska bli ett hinder utan tvärtom – förenkla så mycket som möjligt.

CRM : Säljstöd - kan du lita på leverantören

6. Kan ni lita på leverantören?

Valet av leverantör kommer att ha en stor påverkan på hur lyckad implementationen av säljstödet blir. Har ni möjlighet att framföra era önskemål om förbättringar? Finns det möjlighet att justera funktioner utifrån era behov? Se till att det är enkelt att kommunicera med leverantören för såväl support som övriga frågor. Det kommer att vara en viktig del i ert fortsatta säljstödsarbete.

Vill du ha mer information om CRM system och säljstöd?

Sweet! Vi är experter, kontakta oss så hjälper vi dig!

Vi sparar dina uppgifter för att kunna svara på förfrågningar/supportärenden och för att kunna kontakta dig med information som ligger i ditt intresse. När du kontaktar oss ger du ditt samtycke till att Sweet Systems och Releye-koncernen lagrar dina personuppgifter. Vi sparar dina uppgifter till den dagen du inte längre vill ha någon kontakt med oss och du kan när som helst kontakta oss om du vill bli borttagen. Har du några frågor eller funderingar kring hur vi tillämpar GDPR och hur vi behandlar dina personuppgifter? Läs mer i vår Policy (länk i sidfot) eller kontakta oss på info@sweetsystems.se. För allmänna frågor kring GDPR och dina rättigheter som privatperson hänvisar vi dig till Datainspektionen.