Med mindre än två månader kvar är det hög tid att förbereda inför GDPR. I vår senaste release har vi implementerat flera nya funktioner som kommer att underlätta ditt arbete när den nya GDPR-lagen träder i kraft. Vi har också en helt ny pipeline för affärer och flera andra övergripande uppdateringar som du med all säkerhet kommer att uppskatta.

GDPR-uppdateringar

Ny kommunikationsflik

Vi har uppdaterat kommunikationsfliken på kundkortet där du kan se kontaktinformation och editera både personlig information och adresser direkt. I denna flik kan du även se följande GDPR och marknadsförings val:

GDRP status (ex. ”Samtycke ja”, ”Ej frågat om samtycke” etc.)

Kommentarer kopplat till förändringar

Källa till personuppgifter

Marknadsförings samtycke

Status för marknadsförings opt-in

Kanal för opt-in GDPR-förändringslogg (dessa förändringar visas även i historiken på kundkortet)

gdpr-kommunikationsflik
consent-no-release

Om GDPR-samtycke = nej, visas en varningsmärkning bredvid namnet på kundkortet

GDPR-urvalslista

För administratörer finns nu en ny GDPR-funktion som gör det möjligt att se vilka kontakter och privatpersoner som inte har gett sitt samtycke, i en separat urvalslista. Från denna lista kan administratören även:

Editera informationen direkt i listan

Ändra GDPR-status på en eller flera personer på samma gång

Anonymisera valda personer

Radera valda personer från Sweet

GDPR-export till PDF

Eftersom den nya lagen kräver att det ska vara möjligt för en person att få tillgång till sin personliga information har vi har adderat en ny PDF-export. Klicka på knappen och exporten är klar!

PDF-export-release

Ny affärspipeline i portalen

En mycket efterfrågad funktion är den nya affärspipelinen. Pipelinen ger dig möjlighet att:

Visa affärsmöjligheter per status

Visa antal affärer och totala summan för varje status

Filtrera pipelinen

affärspipeline

Affärspipelinen innehåller drag-and-drop funktion som gör det möjligt att enkelt flytta affärer mellan olika statusar. Vi har också designat om affärskorten och adderat ytterligare funktioner. En ny funktion är till exempel att det visas en röd markering om förväntat avslutningsdatum är passerat och en röd prick om det inkommit ny information på affären. Kortet innehåller även följande information:

Namn på affären

Kopplad kund

Affärsvärde

Förväntat avslutsdatum

Datum när affären registrerades

Datum när affären uppdaterats

Äntligen – administration för märkningar i portalen

Era önskningar har besvarats – du kan nu administrera märkningar i portalen. Med den nya administrationen kan du:

Editera märkningar

Skapa nya märkningar

Skapa grupper för märkningar

Välja var märkningar ska publiceras

Övriga uppdateringar i Portalen

Förbättringar i ärendehanteringen

När du skriver noteringar har vi förenklat hur du väljer om ärendet är internt eller externt. Vi har också underlättat genom att du kan:

Editera märkningar

Skapa nya märkningar

Skapa grupper för märkningar

Välja var märkningar ska publiceras

förbättrad ärendehantering

Förbättringar i marknadsmodulen

Du kan nu lägga till eller ta bort märkningar på företag, kontakter och privatpersoner direkt från målgruppslistan för att förenkla urvalen för nya målgrupper.

Förbättringar i selekteringen

Du kan nu lägga till nya privatpersoner från selekteringslistan. Det är också möjligt att editera följande direkt från selekteringslistan:

Företagsgrupper

Kontakter

Privatpersoner

Aktiviteter

Ärenden

Affärer

Projekt

Smartare sökfunktion

Välj hur du vill söka i portalen. Du kan välja om du till söka på ”börjar med” eller ”innehåller”. En smartare sökfunktion helt enkelt.

Förenklad editering

Vi har förenklat editeringsvyn i desktopversionen genom att dela in editeringsblocket till 2 eller 3 kolumner.

smart sökfunktion

Sweet! Ännu fler sköna uppdateringar

Projekt – förbättrad administration av projekt

Extern portal – förbättrad ärendehantering för era inloggade kunder

Radera grupper – förbättrad administration av användargrupper

Bättre ärendekort i pipelinen

Läs fler blogginlägg

Automatisera kundresan: Rita upp processer och kartlägg touchpoints

Automatisera kundresan: Rita upp processer och kartlägg touchpoints

Det krävs mer av företag idag för att nå ut och för att leverera enligt kundernas förväntan. Det är därför av största betydelse att ni vet när ni ska kontakta era kunder och med vilken typ av kommunikation. Genom att kartlägga och automatisera hela eller delar av er kundlivscykel kan ni säkerställa just detta, att ni kontaktar era kunder vid rätt tid och med rätt typ av kommunikation.

läs mer
Tuwa berättar om sin praktik hos oss!

Tuwa berättar om sin praktik hos oss!

Vi är glada att introducera en ny praktikant på Sweet - Tuwa Sjöberg. Hon studerar systemvetenskap på Stockholms Universitet. Hon ska vara här i tio veckor och jobba mycket med projektledning och allt vad det innebär. Hur kommer det sig att du valde att utbilda dig...

läs mer
Vi välkomnar Jenny till Sweet!

Vi välkomnar Jenny till Sweet!

Sweet fortsätter att expanderar och ett av teamets senaste tillskott är projektledaren Jenny Carlsson Ståbi. Varför Sweet Systems? Företaget matchade det jag läst på universitetet så som digitalisering, automatisering och framtidslösningar. Jag tycker också att det...

läs mer
2020 – Vad kan vi förvänta oss?

2020 – Vad kan vi förvänta oss?

Jag tänker såhär:  För två år sedan var digitalisering och automatisering på ”hype-kurvans” topp. Någon tycker säkert att det var något annat år. Oavsett vilket så hände det något under 2019. Fler och fler började inse att det var dags för handling istället för prat....

läs mer
God Jul önskar teamet på Sweet

God Jul önskar teamet på Sweet

  God jul & Gott nytt år   Så här i slutet på året vill vi säkert alla passa på att titta tillbaka lite och reflektera över hur det har gått. Reflektion är nyckeln till att göra det nya året bättre än det förra, så låt oss tänka tillbaka: Vad hände förra...

läs mer
Automatisera er marknadskommunikation

Automatisera er marknadskommunikation

I vårt tidigare inlägg pratade vi om vad smart marknadskommunikation är och fördelarna med det. Detta inlägg foksuerar istället på hur vi automatiserar marknadskommunikationen och fördelarna det för med sig. Säkerställ att den första kontakten – och de framtida...

läs mer
Bli mer produktiv med smart marknadskommunikation

Bli mer produktiv med smart marknadskommunikation

 Med rätt förutsättnigar kan ni skapa en smart och effektiv marknadskommunikation som generar fler leads, skapar mervärde för era kunder och effektiviserar kommunikationen. Dessutom får ni en högre konverteringsgrad och bättre kontroll och överblick över era...

läs mer
Ett lyckat event på The Sales Conference 2019!

Ett lyckat event på The Sales Conference 2019!

I tisdags var vi, Sweet Systems, på The Sales Conference som huvudsponsorer. Vi stod tillsammans med Releye i montern där vi fick träffa massvis med människor, allt ifrån VD:ar till produktchefer. Utöver det var det en händelserik dag och kväll med många inspirerande...

läs mer